Monday, February 20, 2012

Ayam Percik


ASSALAMUALAIKUM

Disebabkan teringin sangat nak makan ayam percik, menjadi juga kali ini. Sebenarnya ini kali kedua Ros buat ayam percik ni. Ayam bakarnya not so bad la.. sedap dimakan :) Kuah percik masih perlu diperbaiki rasanya. Kena kasi lagi pekat baru lebih mengancam..Hehe
BTW, untuk resipi Ros hanya gaulkan ayam yang telah dipotong dengan garam, serbuk kunyit, cili boh dan halia yang ditumbuk.. (resipi orang malas...heheh) Arwah mak Ros kata, kalau nak sedap lagi, pakai tumbuk kunyit hidup dan garam kasar. Perap lama sekt, then boleh bakar atas bara. Tapi kali ini, Ros bakar atas api dapur gas je, sebab malas nak hidupkan api pakai arang. 

Untuk kuah percik pula, guna santan pekat. Masukkan bawang merah, halia, serai, cili padi yang ditumbuk halus dan cili boh ke dalam santan pekat tadi, panaskan. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Masak sehingga mendidih dengan api sederhana. Sentiasa kacau supaya santan tidak berketul. Setelah masak, ambilkan sedikit kuah percik ini untuk direnjis atas ayam yang hampir masak tadi menggunakan serai yang ditumbuk sedikit. 

Nyummy-myummy... terus lapar...

Ini die rupa pemanggang yang digunakan untuk bakar ayam atau ikan atas dapur gas. Alas hitam die kat bawah tu ada lubang-lubang. so, dapatla api singgah kene isi ayam yang tengah bakar tu.

Makan nasi lauk ayam percik tambah plak dengan sayur sawi + tauhu telur. Tersilap beli sawi hijau, patut guna siew pak choi baru la sedap dan kene dengan tauhu telur. Takpe la, janji boleh makan. Cuma pahit la sikit..

Ini first time buat ayam percik. Ayam je boleh makan. Kuah takleh makan..huhuh nak wat cane, saya budak baru belajar...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...